"Заедно в изкуствата и спорта"

1. НЕОБХОДИМОСТ ОТ ПРОГРАМАТА Заниманията с изкуства и спорт развиват ключови компетентности, необходими не само в образователния процес, но и в социален аспект. Творческите дейности, които ще се реализират по програмата, ще допринесат за стимулиране талантите на учениците, за повишаване на тяхната мотивация, за развиване на личното творчество, на танцовото, музикалното, театралното, филмовото и изобразителното изкуство в училище. Заниманията със спорт изграждат качества като воля, упоритост, постоянство, отговорност, самочувствие, дисциплинираност, екипност. Физическата активност оказва силно положително въздействие и върху психичното здраве на подрастващите и самоконтрола. Дейностите, които ще се реализират в областта на спорта, ще допринесат за физическото, емоционалното и социалното развитие на учениците. 

2. ЦЕЛИ И ОБХВАТ НА ПРОГРАМАТА Националната програма е разработена в съответствие е приоритетна област 2 „Компетентности и таланти“ на Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021 - 2030). 

2.1. Цели на програмата: - Осигуряване на условия за личностно развитие на учениците чрез екипно взаимодействие при участието и изявата им в колективни спортове и изкуства, насочени към стимулиране на техните интереси, способности и компетентности. - Засилване на интереса на учениците за участие в групи/отбори за колективни спортове и изкуства и за изяви в областта на танцовото, музикалното, театралното, филмовото и изобразителното изкуство, както и в областта на спорта; - Насърчаване на работата в екип и подобряване на социалните взаимодействия на учениците; - Изграждане на умения за отговорно и дисциплинирано поведение и за самоконтрол на учениците; - Повишаване на музикалната, танцовата, театралната и филмовата култура, както и културата в областта на изобразителното изкуство на подрастващите и насърчаване съхраняването и утвърждаването на културните ценности; - Стимулиране на интереса на учениците към богатото наследство в областта на изкуствата, 2 както и към колективните спортове; - Развитие на спортните способности на учениците и изграждане на умения за здравословен начин на живот. 

Програма за изграждане и основен ремонт на спортни площадки и гизкултурни салони в държавните и общинските училища за периода 2024-2027 Модул 3

Целта на тази програма е подобряване на спортната култура и физическото възпитание в училищата, чрез предприемането на мерки, които да доведат до изграждане, разширяване и модернизиране на спортната база на училищата и създаване на условия за пълноценното ѝ използване за физическо възпитание и спорт от учениците, както за провеждане на редовните часове, така и на дейности извън учебния план. 

"Оптимизиране на вътрешната структура на персонала"

Необходимостта от оптимизация на структурата на персонала е постоянна поради

няколко причини – продължаващи демографски промени в страната, стремежа за

повишаване ефективността на разходите на институциите, големия дял на персонала в

системата на предучилищното и училищното образование в предпенсионна възраст.


Повишаване ефективността на публичните разходи за образование чрез оптимизиране

на вътрешната структура на персонала в институциите от системата на предучилищното и

училищното образование. Повишаване на привлекателността на учителската професия


Процесите на оптимизация на структурата на персонала поставят изисквания към

създаване на защитни механизми по отношение на осигуряване на необходимия финансов

ресурс за изплащане на обезщетения на персонала, свързани с прекратяването на трудовите

правоотношения. С изпълнението на дейността, заложена в национална програма

„Оптимизиране на вътрешната структура на персонала“, се очаква положителен ефект чрез

повишаване на ефективността от разходването на публичните средства за образование.

Проект BG05SFPR001-3.001-0001 „Модернизиране на професионалното образование и обучение“ 

Проект BG05SFPR001-3.001-0001 „Модернизиране на професионалното образование и обучение“ се изпълнява в рамките на програма „Образование“ 2021 – 2027, съфинансиран от Европейския съюз с конкретен бенефициент Министерство на образованието и науката (МОН).

Дейностите по проекта ще се изпълняват до 31.12.2027 г. 

Основната цел на проекта е предлагане на модерно и качествено професионално образование и обучение, отговарящо на бързо променящите се нужди на пазара на труда.

Специфичните цели са:

- Модернизиране на ПОО спрямо динамиката на пазара на труда чрез съвместна работа между училищата, предлагащи ПОО, бизнеса и други институции;

- Повишаване на уменията и компетентностите на учителите по професионална подготовка и на учениците в партньорство с бизнеса;

- Повишаване привлекателността на професионалното образование и обучение.

Изпълнението на проекта ще допринесе за постигането на специфичните цели на Приоритет 3 „Връзка на образованието с пазара на труда“ на Програма „Образование“ 2021 – 2027.

Целевите групи по проекта са:

- ученици от професионални гимназии и училища с паралелки за професионална подготовка, които осигуряват професионално образование и обучение по професии от Списъка на професиите за професионално образование и обучение, с изключение на институциите по чл. 18, т. 4-7 от ЗПОО в системата на професионалното образование;

- учители и преподаватели по професионална подготовка в системата на средното професионално образование и обучение;

- представители на бизнеса, науката, публичния и неправителствения сектор.

Основните дейности по проекта, в които се включва СУ “Св. св. Кирил и Методий” Пловдив са:

Дейност 1 – Разработване и прилагане на нов Списък на професиите за професионално образование и обучение (СППОО), Държавни образователни стандарти (ДОС), учебни планове и програми, национални изпитни програми вкл. междусекторни, по определени сектори и др., чрез използване на Секторни съвети на уменията за съвместна работа между училища и други доставчици на ПОО, бизнеса и др.;

Дейност 8 – Допълнителни практики в реална работна среда;

Дейност 9 – Информационни дейности и кампании за повишаване привлекателността на ПОО и засилване връзката ученици/родители.

Дейностите по проекта се реализират на територията на Република България.



"Осигуряване на съвременна, сигурна и достъпна образователна среда" - Модул 1

Министерството на образованието и науката (МОН) даде старт на Националната програма „Осигуряване на съвременна, сигурна и достъпна образователна среда“ за 2024 г.

 

Това е отлична новина за държавните и общински училища, както и за специализираните образователни центрове в страната, които вече могат да кандидатстват за финансиране с цел подобряване на достъпността за ученици и преподаватели с увреждания.

 

Програмата има за цел да създаде по-приобщаваща и благоприятна учебна среда за всички деца, като осигури необходимите условия за равноправно участие в образователния процес.


Национална програма "Без свободен час" - Модул 1

Национална програма “Без свободен час” цели да осигури непрекъснатост на педагогическо взаимодействие в училищата, детските градини (ДГ) и центровете за специална образователна подкрепа (ЦСОП), както и да постигне оптимална организация на дистанционното обучение в електронна среда. За целта ще се възстановяват средства за заплащане на реално взети учебни часове в училище и ЦСОП и астрономически часове в детската градина от педагогическите специалисти, които заместват колеги, отсъстващи от работа. 

"Безопасност на движението по пътищата"

Обучението и възпитанието по безопасност на движението по пътищата (БДП) в предучилищното и училищното образование е целенасочен, системен и непрекъснат процес за формиране и развитие на социални знания и умения, които са неделима част от цялостното образование и възпитание на децата и учениците. Изграждането на компетентности по отношение на безопасността на движението по пътищата е приоритетна тема в гражданското общество и важна задача на държавата, образователните институции и семейството. 

Осигуряването на допълнителни възможности за развитие на компетентностите в областта на пътната безопасност е от изключително значение за личностното развитие на децата и учениците като отговорни граждани на съвременното общество. 

BG-RRP-1.017 Изграждане на STEM среда

Изграждането на STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) центрове в училищата е да се създаде образователна среда, която насърчава учениците да развиват умения и знания в четирите ключови дисциплини – наука, технологии, инженерство и математика. Тези центрове имат за цел да предоставят практически, интерактивни и иновативни начини на обучение, които отговарят на нуждите на съвременното общество и пазара на труда.

Основните ползи и цели на STEM центровете включват:

STEM центровете също така целят да намалят разликите в достъпа до качествено образование, като предоставят възможности на всички ученици – независимо от техния социален или икономически произход – да се възползват от модерни технологии и научни знания.


Приключили проекти: